O co nám jde?

Černošice leží na III. tranzitním železničním koridoru, tj. hlavním dálkovém železničním tahu mezi Mosty u Jablunkova a Chebem (je to tedy koridor nejen pro regionální a dálkovou osobní přepravu, ale také hlavní nákladní koridor v dané oblasti). Stávající technický stav železniční trati v úseku Praha hl. nádraží – Plzeň, je zjevně neuspokojivý. Jedná se o morálně i technicky jednu z nejopotřebovanějších tratí v České republice. Také z tohoto důvodu patří tento úsek mezi prioritní stavby definované v Dopravních  sektorových  strategiích, 2. fáze (tj. strategický dokument MD ČR, který koncepčním způsobem řeší zajištění dopravní infrastruktury v ČR).

Příprava takto významného projektu a jeho následná realizace již dlouhou dobu naráží na často protichůdné zájmy různých subjektů.

Realizace stavby se tak stále odsouvá.

Spolek na ochranu života v okolí železnice v Černošicích vznikl zejména za účelem ochrany práv lidí, kteří bydlí v těsné blízkosti železniční trati. Zatímco např. v Klánovicích zastupitelé města s přímo a otevřeně s dotčenými obyvateli solidarizovali, neboť „protihlukové bariéry jsou nutné a estetické otázky lidí, kteří bydlí daleko od trati, jsou v tomto smyslu vedlejší. Hluk je mj. jednou ze zátěží organismu a má přímý vliv na zdraví, podobně jako smog nebo radioaktivní záření. Bariéry byly dimenzovány tak, aby u nejbližší řady obytných domů snížily vnější hladinu hluku v noci pod limit 55 dB v ochranném pásmu drah a 50 dB za hranici ochranného pásma dráhy v I. i II. patře obytných budov“, zastupitelé Černošic svůj postoj k železnici a nadměrnému hluku stále hledají.

Spolek se postavil k stávající situaci aktivně. Aby bylo potvrzeno/ vyvráceno podezření na nadměrný hluk, nechal si na vlastní náklady vypracovat hlukovou studii. Její výsledky byly následně potvrzeny i další hlukovou studií, kterou zadala Krajská hygienická stanice Středočeského kraje. Obě studie shodně konstatovaly, že v noci je platný hlukový limit významně překračován (o 3,7 dB; výsledná ekvivalentní hladina akustického tlaku po odečtení nejistoty měření byla 68,7 dB). Proto Spolek požaduje sjednat nápravu a to s ohledem na zákon č. 258/2000 Sb., resp. Nařízení vlády č. 148/2006 Sb. a to okamžitě, ještě před realizací slibované optimalizace.

V návaznosti na stížnost Spolku na nadměrný hluk (rok 2014) navrhlo SŽDC za účelem snížení současné hlukové zátěže parciální řešení, kterým je broušení kolejnic. Tato aktivita by měla snížit hlukovou zátěž o 2 – 4 dB. S ohledem na toto opatření vydala KHS Rozhodnutí o povolení časově omezeného povolení na přechodnou dobu na vyšší limity (noční doba 71 dB, denní doba 74 dB) platné do 30. 6. 2016.

Současně SŽDC požádalo o další výjimku a to až do roku 2019 (v souvislosti s předpokládaným zahájením realizace projektu „Optimalizace trati Černošice (včetně) – Beroun (mimo), které je předpokládáno v letech 2018-19. Zde bychom rádi poukázali na nejistotu stanoveného termínu zahájení, a to s ohledem na dlouhodobé odsouvání realizace).

Je nutné dodat, že o této výjimce ještě nebylo rozhodnuto. Spolek s takovým postupem zásadně nesouhlasí a požaduje, aby nebyl protiprávní stav tolerován ani omezenou dobu.

Dle vyjádření zástupců SŽDC zastupitelé města Černošice nadále trvají na tom, aby v případě realizace projektu nebyly využity protihlukové stěny. Několikrát zazněly argumenty, že toto řešení bude nevzhledné a že je prosazováno především novými obyvateli Černošic. Spolek s tímto vyjádřením nesouhlasí. Současným hlukem jsou obtěžováni a znepokojeni všichni obyvatelé podél trati, včetně těch, kteří zde vlastní nemovitosti po generace. Hlavním záměrem Spolku je a zůstává dodržování zákona. V případě realizace projektu pak Spolek požaduje aplikaci takových opatření/ nástrojů, které zajistí důstojné bydlení v okolí tratě. Pokud bylo možné v Klánovicích cílit v nočních hodinách na 55 dB, požaduje totéž, bez ohledu jaké nástroje vlastník infrastruktury využije.